Äta, men inte för mycket

 
Knuten i magen, pulsen som dunkar uppe i halsen, samma uttryck som för alltid sedan. Mina reaktioner på det du säger, men jag ser på er att det ni känner är samma som jag. Kroppsmedvetenheten, kroppen och medvetenheten. Meditationen jag börjat med nyligen och yogan jag går på till och från, försöker båda lära mig samma sak. En repitativ röst som alltid påminner om att ta djupa andetag, andas in, och ut. Låta magen fyllas av luft, expandera och bli stor, stor som en ballong. Tillåt magen att expandera, tillåt magen att slappna av. Varje gång kommer jag på mig själv med att hålla emot, hålla in. Det finns ett invant motstånd, en negativ kraft som hindrar mina lungor från att ta ut sig maximalt, och låta min kropp fyllas upp av syre, och sedan slappna av. De är återhållna, uppfostrade med återhållsamhet.
 
Liksom jag. Och min mage.
 
Ät allting, men ät med måtta. Ät tårta, chips, pizza och pommes, men lagom mycket! Älska mat, älska att äta. Känn dofter, nyanser, koriander, men ta inte för mycket! Prata om mat, visa att du kan laga mat, gilla bra mat. Mat som är nyttig, näringsrik, hälsosam, superfood. Akta dig för kolhydrater! Pasta, bullar, öl och bröd. Det är farligt, usch och fy. Bli inte tjock, akta dig, akta dig för de som är tjocka. De är tjocka och äckliga, fett som fyller upp deras kroppar, de har dubbelhakor på riktigt. 
 
Ingen vill det, bli tjock. Ingen vågar erkänna rädslan, den ständigt tystade hyschade men fullt närvarande i allas varande. Tills du säger det, bara så där. Varför var du inte bara tyst?
 
/K
 
Allmänt | kroppsmedvetenhet, mat, återhållsamhet | |
Upp