Hem eller inte hem

 
Jag tog tåget hem igår kväll, eller ska jag säga hem till mina föräldrar? Min gamla hemstad? En stad där jag vuxit upp och "formats som människa" :-) men som inte längre har någon central roll i mitt liv? Kanske kan kalla det ex-hem? Men oftast säger jag så, att jag ska åka hem. Det säger jag också när jag åker hem på riktigt, till Stockholm.
 
Egentligen så är det väldigt lite med den här staden som känns hemma. När jag går längs gatorna är de bekanta, jag känner igen dem och jag hittar i princip överallt, men jag känner mig inte som en del av dem. Snarare som att jag stigit in i en tidsmaskin och åkt x antal år bakåt, allting suddiga minnen eller kanske en suddig verklighet. Men utan nostalgi, jag längtar inte tillbaka med drömmiga ögon och ett snett leende. Det kan ha att göra med att så lite av den jag är nu har att tacka för den jag var då. Antar att jag bara är en av alla dem som lämnade sin forna hemstad med ett hopp om att bli någon annan, och som på samma sätt återvänder med ett hopp om att bevisa att man lyckats. En riktig kliché.
 
Nej, när jag säger att jag ska hem så tänker jag inte på den här staden egentligen. Hemma är det här huset, där mina förädrar bor, där kakelugnen sprakar ibland, i ett rum med vitsslivriga och mönstrade väggar, på en säng med spetsöverkast och en katt som spinner bredvid, det är höjden av trygghet. En trygghet som jag älskar högt och på samma sätt hatar. Den trygghet som drev mig härifrån, som tvingade mig ur livmodern och som torktumlade mig i den maskin som kallas fuckin livet. Den trygghet som ibland gör att jag mår fantastiskt bra och ibland fantastiskt dåligt. Lite himla trygghet är nog bra emellanåt, men jag rasonerar den i små doser, livrädd för att bli bekväm, skaffa man, villa, barn och något halvtrist jobb med halvtrista kollegor. Än så länge är jag nog inte i riskzonen, två dagar här lär ju inte föra med sig någon radikal förändring, förhoppningsvis bara göra mig lite lugnare i själen och få mig att längta lite mer till mitt lilla fort i min nya hemstad.
Allmänt | |
Upp