måndagen den nionde

 

Måndagar. Allting börjar om igen. Versalen efter punkten, gråten efter skrattet, solskenet efter regnet. Men också gemenen efter kommat; de kommer om och om igen. Som tisdagar onsdagar torsdagar fredagar lördagar söndagar. Men allting börjar med måndagar, nya löften, nya tag, nytt nytt nytt, gammalt gammalt gammalt. Och Månen. Jag tänker alltid på månen, gillar den i alla faser; halv, hel, och mittemellan. Den bara är som den är men den är alltid där. Både en slags tröst och en hemsk påminnelse om att inget vi gör spelar någon roll, månen kommer alltid vara som den är. Jag skulle också vilja vara som jag är. Jag skulle vilja gilla mig i alla faser; halv, hel och mittemellan, halvsnygg, helsnygg och mittemellan. Men inte ens när jag bara är med mig själv, jag min kropp och mig, gillar jag mig i alla faser. Jag låter mascaran sitta på tills jag har släckt alla lampor, becksvart. Måste titta i speglar, vill inte titta i speglar, men de är ÖVERALLT. I mitt rum, i alla omklädningsrum, i skyltfönster jag passerar, i en backspegel, i en vattenpöl.

Gråter mig till sömns, gråter på fyllan. Skrattar dagen efter, ha ha ha. Skratt och gråt, vått och torrt, jag som var förutsägbar är nu oförutsägbar. Min hjärna spelar mig spratt, hånar mig, nu är du glad nu är du ledsen, du vet aldrig vad men du är båda, samtidigt, du är motsatser.

Tindrar som aldrig förr, med ögon och med app. Swipar vänster vänster vänster vänster vänster kanske höger. Appen topp tre på mest använd data. Säger det något? Om mig. Eller ingenting. Vem vill jag träffa, vem vill jag vara, ons, kk, kärleksrelationer. Vet inte. Fortsätt inte skriva, skriv inte till män som skriver om djur eller youtube-videos (note to self). Ödlemän, män som flåsar i ditt öra innan sexakten, män som gillar valar. Tänker radera appen! Men gör det inte. Det är kul att swipa, swipar i soffan, på golvet, i sängen, på toan. Mitt nyårsmål var att "vara mer i nuet", göra en sak i taget, men det går alltid att swipa, det krävs ingen koncentration. Vänster vänster vänster höger.

Allmänt | motsatsrelationer, måndag, skriva, tinder | |
Upp